Kauniita näyteikkunoita ja näyteikkuna maailmalle. Miksi yritykset valitsevat liiketilan Helsingin keskustasta?

26.09.2025

Viime aikoina on puhuttu paljon toimitilamarkkinoiden haasteista ja liiketilojen vajaakäytöstä. Helsingin ydinkeskusta kuitenkin näyttää, että vetovoima säilyy vahvana, kun liiketila sijaitsee ytimessä ja tila on näyttävä. Monille yrityksille keskustan liiketila on ylivoimainen – ja usein ainoa mahdollinen – vaihtoehto.


Ydinkeskustan parhailla paikoilla asiakasvirrat, saavutettavuus ja ympäröivä elinvoima tukevat liiketoimintaa tavalla, johon harva muu sijainti pystyy vastaamaan. Flagship-myymälät, kansainväliset konseptit ja kotimaiset brändit hakeutuvat sinne, missä ihmiset liikkuvat. Kaupungin sydän on edelleen portti Suomeen – paikka, jossa tehdään ensivaikutelma matkailijoille, ja jonne ihmiset kokoontuvat asioimaan ja viihtymään.

Paradox Museum, Apple ja Relove ovat esimerkkejä hyvin erilaisista toimijoista, joita yhdistää sama näkemys: liiketila keskustassa on heille nappivalinta.

Maaliskuussa ovensa avanneen Paradox Museumin alku on ollut vauhdikas

”Saavutimme elokuun lopulla 100 000 kävijän rajan, mikä on Euroopan mittakaavassa aivan huikean kova tulos. Museon erinomaisella sijainnilla on ollut merkittävä rooli menestyksen saavuttamisessa”, kertoo Paradox Museum Helsingin general manager Kristiina Werner.

Kristiina Werner kiittää Paradoxin menestyksestä erinomaista sijaintia. Kuvat: Paradox Museum

Paradox Museum on kansainvälinen franchising-konsepti, joka tarjoaa elämyksellisiä ja vuorovaikutteisia näyttelyitä optisista harhoista, paradokseista ja aivoja kutkuttavista ilmiöistä. Konseptiin kuuluu, että liikepaikka sijaitsee keskustassa.

”Keskustassa pystymme tavoittamaan kätevästi kaikki kohderyhmät. Julkisilla liikennevälineillä pääsee joka suunnasta; rautatieasema, metro ja ratikkapysäkit ovat lähellä. Ja Kauppatorin läheisyys tuo museoon asiakasvirtaa”, sanoo Kristiina Werner.

Vaikka Helsingin keskusta vilisee erityisesti kesällä ulkomaisia turisteja, on Paradox Museumin kävijöistä valtaosa suomalaisia. ”Toki sijainti Kauppatorin ja Espan puiston vieressä tuo meille ulkomaalaisia turisteja. Myös risteilyalusten saapuminen näkyy meillä heti. Mutta samaan hengenvetoon on todettava, että erityisesti kesä- ja heinäkuussa kävijöiden ylivoimainen enemmistö oli suomalaisia, heinäkuussa peräti 98 %”, jatkaa Kristiina Werner.

Paradoxissa riittää kävijöitä jonoksi asti. Kuva: Paradox Museum.

Edes helteet eivät syöneet suosiota.

”Olemme sisätilaelämys, joten voisi kuvitella helteiden vaikuttavan kävijämäärään. Mutta ei – ainoastaan yhtenä hellepäivänä näimme notkahdusta vierailijoiden määrässä. Mielestäni myös tämä kertoo keskustan vahvuudesta: ympärillä on niin paljon erilaisia yrityksiä ravintoloista kulttuuririentoihin, että aina löytyy elämyksiä ja tekemistä – satoi tai paistoi”, kertoo Kristiina Werner.

Myös Applen liiketilakonseptiin kuulu sijainti kaupungin parhaalla paikalla

”Päämiehemme kanta asiaan on yksiselitteinen: liikkeen sijainnin pitää olla ns. high street location, eli ydinkeskustassa asiakasvirtojen äärellä”, sanoo C&C Finland & Denmarkin toimitusjohtaja Jukka Kohonen.

Applen lippulaivamyymälä Helsingissä kuuluu kategoriaan APP, eli Apple Premium Partner, jonka liiketilavalinta käy aina läpi tiukan seulan.

”Päätöstä tehtäessä huomioitiin mm. kävijävirrat, ympärillä olevat toimijat, arkkitehtuuri ja tilojen muunneltavuus. Kun tähän yhdistettiin vielä Applen brändi-identiteetti ja design-tulokulma, valikoitui tilaksi nykyinen Aleksanterinkadun liiketila. Se täyttää kaikki mahdolliset kriteerit, vastaavaa ei maastamme taida edes löytyä. Se on juuri oikeanlainen showroom: liikepalatsimainen tila, jossa on upeiden ikkunoiden ja näyttävän sisäpihan kaltaisia yksityiskohtia”, kertoo Jukka Kohonen.

Jukka Kohonen ymmärtää, että Applen brändi asettaa liiketilalle huikeat vaatimukset. Kuva: C&C Finland Oy.

Aleksanterinkadun liiketilassa on yllättävä valttikortti – huolto.

”Yleensä teknologiayhtiöiden huolto ei sijaitse ydinkeskustassa, jossa liiketilojen vuokrat ovat korkeampia kuin reuna-alueilla. Mutta meille huollon sijoittaminen ydinkeskustan liikkeeseen on ollut erinomainen päätös. Se on tuonut lisää asiakasvirtaa ja erittäin tyytyväisiä asiakkaita.

Meille asiakaskokemus on kaikki kaikessa, ja huollon merkitys palvelulupaukselle on osoittautunut merkittäväksi. Myös yritysasiakkaamme saavat palvelua viikon jokaisena päivänä, myös sunnuntaisin, mikä lienee aika poikkeuksellista ”, jatkaa Jukka Kohonen.

Isot tapahtumat näkyvät kävijämäärissä.

”Yksi keskustan valtti on se, että isot tapahtumat näkyvät välittömästi kävijämäärissä. Keskusta on ylipäänsä piristynyt, mutta jahka Itä-Helsingistä tuleva liikenne saadaan vielä sujuvammaksi, kävijävirta kasvaa entisestään”, summaa Jukka Kohonen.

Ydinkeskustassa toimivaa teknologiapalvelun huoltoa osataan arvostaa. Kuvat: Ilmarinen.

Relove Second hand & Cafén yrittäjä Noora Hautakangas rakastaa keskustan tunnelmaa

”Olen henkeen ja vereen kivijalkaihminen, ja keskustasta ne kivijalkakaupat luonnollisesti löytyvät.

Keskusta on kokoontumispaikka, jossa on ihanaa energiaa ja joka tarjoaa elämyksiä kaikille aisteille. Ravintolat, putiikit, erilaiset kulttuuririennot ja näyttelyt – ne kaikki tukevat toisiaan. Mitä enemmän on kivijalkatoimijoita, sitä enemmän on vilinää, eli kaikki voittavat”, kertoo Noora Hautakangas.

Pohjoisesplanadilla elokuun alussa avattu Brasserie Rue Madame on Relove-konsernin tuorein liiketila. Relove Second hand & Café -konseptin mukaisia liiketiloja on ennestään yhteensä kuusi, joista Helsingin keskustassa sijaitsee kaksi.

Noora Hautakankaan konseptoiman Brasserie Rue Madamen sisustus peilailee Pohjoisesplanadin arvokkuutta. Kuvat: Alexander Store / Lumiko Creative.

”Vaikka brasseriemme Espalla on ollut auki vasta reilu puolitoista kuukautta, on sen sijainti osoittautunut oikeaksi ratkaisuksi. Ravintolassamme ei ole kyse vain ruoasta, vaan tunnelmasta, jota upea ympäristö ja kauniit arvorakennukset tukevat”, sanoo Noora Hautakangas.

Keskustasijainnin yksi etu on siinä, että turistit löytävät paikalle.

”Meillä käy paljon turisteja. On ollut mielenkiintoista huomata, että liikkeissämme painottuvat erityisesti saksalaiset turistit – heille tarjoamme korkealaatuinen second hand yhdistettynä kivaan kahvilatunnelmaan saattaa olla täysin uudenlainen konsepti”, arvelee Noora Hautakangas.

Helsingin keskusta on Suomen näyteikkuna.

”Keskusta on portti Helsinkiin ja Suomeen ja toisaalta meidän käyntikortti maailmalle. Se on paikka, johon tullaan viihtymään ja viettämään aikaa. On ollut hienoa nähdä, kuinka keskusta on selkeästi piristynyt viime aikoina. Toivon myös, että keskusta pysyy hyvin saavutettavana myös autoilijoille. Joskus lapsiperheille tai suuria ostoksia tekeville auto voi olla ainoa vaihtoehto”, summaa Noora Hautakangas.

Sijainti turistien suosimalla kadulla lisää spontaanien kävijöiden määrää. Kuvat: Alexander Store / Lumiko Creative.

Sijainti, sijainti ja sijainti

Paradox Museumin, Applen ja Reloven tarinat kertovat samaa kieltä: sijainnilla on ratkaiseva merkitys. Vaikka markkinoilla puhutaan liiketilojen vajaakäytöstä, riittää prime-luokan keskustatiloille kysyntää – ydinkeskustan parhaille liikepaikoille on jopa jonoa.