Takaisin ajankohtaista sivulle

”Pelkät bileet eivät enää riitä” – näin yritystilaisuuksien luonne on muuttunut

 

Pandemia muutti maailmaa monella tavalla, myös yritystilaisuuksien suhteen. Kun patoutunut kysyntä on vihdoin alkanut purkautua, on nähtävissä muutoksia ihmisten käyttäytymisessä ja vaatimustasossa.

”Yhteisten hetkien arvostus on tosi korkealla nyt kun on vihdoinkin mahdollisuus tavata kasvotusten”, kertoo Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan Epicenterin country manager Kristian Nieminen. ”Ihmisten saaminen yhteen, oli kyse sitten omalle henkilöstölle tai asiakkaille suunnatusta tilaisuudesta, on kuitenkin harvinaista herkkua. Ja mitä vaikeampi on saada ihmisiä yhteen, sitä korkeampaa laatua tilaisuuksilta vaaditaan”, jatkaa Nieminen.

”Tilaisuuksilta vaaditaan elämyksellisyyttä”

Tilaisuuksilta odotetaan nyt jotain, joka jättää muistijäljen.

”Riippuu tietysti yrityksen toimialasta ja keski-iästä, mutta jo pidempi kehityssuunta on ollut sellainen, että pelkät bileet eivät saa ihmisiä liikkeelle. Tilaisuuksilta vaaditaan hyvän sisällön lisäksi elämyksellisyyttä”, sanoo Nieminen.

Muutokset näkyvät myös ravintolapalveluissa.

”Ravintolapalveluiden terveysturvallisuus on tullut jäädäkseen”, toteaa ISS Palveluiden asiakkuuspäällikkö Ilona Helsky, joka vastaa täydellisesti remontoidun Mikonkatu 7:n ravintolapalveluista, neuvottelutiloista ja tilaisuuksista. ”Tilavat puitteet, kunnon välimatkat pöytien välillä, äärimmäisen tuoreet raaka-aineet, puhtaus viimeisen päälle, käsidesit – näitä asioita pidetään nyt tavallaan itsestään selvyytenä, ja se on todella hyvä asia meidän kaikkien kannalta”.

”Kotimaisuus ja vastuullisuus ovat nousussa”

Terveysturvallisuus ei ole ainoa asia, joka on noussut esiin.

”On kaksi selkeää trendiä: kotimaisuus ja vastuullisuus. Nämä asiat nousevat entistä vahvemmin esiin, ja nehän liittyvät myös toisiinsa. Raaka-aineiden alkuperää kysellään paljon ja tuotantotavasta ollaan kiinnostuneempia kuin ennen. Ja vaikka ravintolakonsepti veisi muille maille, se ei sulje pois kotimaisuutta. Esimerkiksi meillä ravintola MAD on hengeltään tanskalainen, mutta Smørrebröd on tehty niin suomalaisista raaka-aineista kuin vain on mahdollista”, sanoo Helsky.

Hybridimalli, jossa töitä tehdään sekä toimistolta että kotoa käsin ja yritystilaisuuksiin osallistutaan etänä, tuo omat haasteensa.

”Yritysten pitää tavallaan miettiä, kuinka houkutella kotona työskentelemään tottunut henkilöstö takaisin toimistolle. Tämä asettaa myös yhteisten tilaisuuksien riman entistä korkeammalle. Jos ennen ihmisten yhteenkeräämisen perimmäinen syy oli viestin välittäminen kaikille samanaikaisesti, nyt kokoontumisilla on isompi funktio” sanoo Nieminen.

 

Mikonkatu 7, Epicenter Lounge

 

”Hybridimalli on tullut jäädäkseen”

Sekä Nieminen että Helsky korostavat sitä, että hybridimalli asettaa teknisen vaatimustason todella korkealle.

”Hybriditilaisuudet tulevat pysymään, jolloin tekniikan pitää luonnollisesti olla viimeisen päälle. Esimerkiksi tiimipalavereissa täytyy kaikkien osallistujien näkyä ja yhteyden pitää pelata saumattomasti, niin kuvan kuin äänen suhteen. Tämänkaltaisiin teknisiin yksityiskohtiin kiinnitettiin erityistä huomiota Mikonkatu 7:n remontin yhteydessä.”

”Tilaisuuden striimaaminen ulos on enemminkin sääntö kuin poikkeus, ja elämyksen pitää olla yhtä vaikuttava myös niille, jotka osallistuvat tilaisuuteen etänä”, jatkaa Nieminen.

Tapahtumien ja neuvottelujen sijoittumisella Helsingin ydinkeskustaan on oma itseisarvonsa.

”Ydinkeskusta on loistava paikka myös isoille tilaisuuksille”

”Ihmiset arvostavat entistäkin enemmän sitä, että paikalle pääsee julkisilla liikennevälineillä. Ja onhan keskustan rakennuksilla oma arvokas tunnelmansa. Esimerkiksi operoimamme Epicenterin tilat Mikonkatu 9:ssä saavat ihmiset usein haukkomaan henkeään: yhdistelmä historiallisesti arvokasta rakennusta sekä huippumodernia tilaa ja teknologiaa luo mahtavat puitteet tilaisuudelle kuin tilaisuudelle.”, sanoo Nieminen.

”Ihmisille on tullut yllätyksenä, että todella suuren kokoluokan tilaisuuksia pystytään järjestämään myös ydinkeskustassa. En voi liikaa kehua Mikonkatu 7:ää, jonka monet helsinkiläiset muistavat Renlundin talona: remontin myötä siitä on kuoriutunut arkkitehtoonisesti ja teknisesti ainutlaatuinen kokonaisuus, jonka palveluista on vaikea pistää paremmaksi”.

Yhteistyön avulla tilaisuuksien koko saadaan entistäkin massiivisemmaksi.

”Sekä Mikonkatu 7:n että Epicenterin tilat kadun toisella puolella ovat Ilmarisen omistuksessa. Ne voidaan yhdistää palvelemaan todella suuren kokoluokan tilaisuutta, jonka teemalle vain mielikuvitus on rajana”, sanoo Helsky.

“Kansainvälisiä tapahtumia silmällä pitäen voi miettiä haluaako tuoda asiakkaat lentokenttähotellin neukkariin vai ehkä Mikonkadulle. Helsingin keskusta on kaunis, elävä ja  maailman metropoleihin verrattuna puhdas paikka, joka kertoo hyvää tarinaa Suomesta ja suomalaisuudesta”, summaa Nieminen.

Jaa artikkeli: