Takaisin ajankohtaista sivulle

Älykäs pysäköinti lisääntyy – Rekisteritunnistukset, latauspisteet ja hybridityö tuovat ydinkeskustan pysäköintiin uusia malleja

 

Helsingin ydinkeskustassa on 110 000 työpaikkaa. Käytännössä kahta keskikokoista suomalaista kaupunkia vastaava määrää ihmisiä käy päivittäin keskustassa töissä. Keskustan vetovoima perustuukin sen ylivertaiseen saavutettavuuteen kaikilla kulkuvälineillä. Henkilöautoilun kannalta olennaista on pysäköinnin helppous.

Helsingin keskusta on Suomen suurin työpaikkojen ja palveluiden keskittymä sekä Suomen käyntikortti ulkomaille.

Ilmarinen on ydinkeskustan suurimpia kiinteistönomistajia. Sen toimisto- ja liikekiinteistön käyttäjät valitsevat tilat keskustasta nimenomaan siksi, että haluavat ympärilleen ylivertaisen palvelutarjonnan ja saavutettavuuden kaikilla kulkuvälineillä.

Henkilöautoilun kannalta olennaista on sujuva liikenne ja pysäköinnin vaivattomuus.

”Haluamme taata keskustaan riittävän määrän helposti saavutettavaa pysäköintitilaa. 110 000 työssäkäyvään mahtuu melkoinen määrä työntekijöitä, joiden aikatauluun tai elämäntilanteeseen julkiset yhteydet eivät syystä tai toisesta sovellu. Haluamme myös varmistaa autoilevien kivijalkaliikkeiden asiakkaiden pääsyn vaivattomasti ostoksille silloin, kun se heille parhaiten sopii. Tutkimusten mukaan autoilevan asiakkaan keskiostos toimialasta riippuen on noin kahdesta neljään kertaa suurempi kuin julkisilla liikkuvan”, sanoo Ilmarisen vuokrauspäällikkö Ville Laurila.

Pysäköinniltä halutaan vaivattomuutta

Useita pysäköintihalleja Helsingin ydinkeskustassa operoivan EuroParkin toimitusjohtaja Christer Heden mukaan pysäköinnin helppous perustuu siihen, että pääsy halliin on jouhevaa. Minuutit merkitsevät enemmän kuin kilometrit.

 

Kristan Hede. Kuva: Hannu Peltola

 

”Kun ajaa aamulla keskustaan töihin, niin usein se aivan viimeinen pätkä kestää autolla kauemmin kuin kävellen. Siksi yritysten pysäköintiratkaisuja mietittäessä on olennaista tietää, mistä suunnasta kukin työntekijä lähestyy keskustaa”, Hede sanoo.

Yrityksen ei siis tarvitse keskittää koko pysäköintiä esimerkiksi siihen halliin, joka sijaitsee lähimpänä toimistoa. Pysäköinnin voi hajauttaa työntekijäkohtaisesti eri halleihin.

Hede antaa esimerkin EuroParkin kohteista:

”Jos työntekijä lähestyy keskustaa idästä, hänen kannattaa ajaa Kluuvin halliin. Lännestä tulevalle taas esimerkiksi City Forum on nopeammin saavutettavissa, ja Eliel puolestaan pohjoisesta tulevalle. Kaikista halleista pääsee ainakin osittain maanalaisia verkostoja pitkin kävellen keskustan toimistokiinteistöihin.”

Pysäköintiratkaisut kannattaa Heden mukaan aina räätälöidä kunkin työntekijän tarpeeseen. Esimerkiksi käyttääkö hän autoa työpäivän aikana vai seisooko se ruudussa koko ajan? Jos autoa tarvitaan päivän aikana, silloin parkkipaikan pitää olla hyvin lähellä toimistoa.

Latauspaikkojen määrä kasvaa nopeasti

Erittäin ajankohtainen asia pysäköinnissä on sähköautojen latauspaikkojen määrä. EuroPark kehittää latauspalveluita yhteistyössä Ilmarisen ja muiden kiinteistönomistajien kanssa. Taustalla on myös Helsingin kaupungin sähköautojen latausstrategia ja Hiilineutraali Helsinki -ohjelma.

EuroPark on lisännyt tarjontaa viimeksi lokakuussa, jolloin Elielissä ja CityForumissa otettiin käyttöön uusia latauspaikkoja.

 

Latauspisteiden määrä lisääntyy käsi kädessä sähköautojen ja ladattavien hybridien osuuden kasvaessa. EuroPark avasi uusia latauspisteitä P-Elieliin lokakuussa 2021. Kuva: Hannu Peltola.

 

”Latauspaikat kulkevat käsi kädessä autojen sähköistymisen kanssa. Kartoitamme tarvetta jatkuvasti. Vanhojen kiinteistöjen sähköjärjestelmissä ei kuitenkaan ole alun perin varauduttu tällaisiin palveluihin, ja jossain vaiheessa tarvitaan myös uusinvestointeja. Tämä on pysäköintioperaattoreiden, kiinteistönomistajien ja kaupunkien yhteinen haaste, jotta Suomessa päästään autoilun sähköistymisen tavoitteisiin”, Hede sanoo.

 

”Latauspalveluiden kehittäminen on pysäköinti­operaattoreiden, kiinteistön­omistajien ja kaupunkien yhteinen haaste”

EuroParkin toimitusjohtaja Christer Hede

 

Kesäkuun 2021 lopussa Helsingissä oli henkilöautoiksi rekisteröityinä noin 12 000 ladattavaa hybridiä ja 2 700 täyssähköautoa. Koko Helsingin henkilöautokanta oli noin 227 000 autoa, joten ladattavien autojen osuus oli noin 6,5 prosenttia. Tällä hetkellä Helsingissä on katujen varsilla ja yleisillä pysäköintialueilla noin 200 latauspistettä.

Hybridityö tuo joustavia pysäköintimalleja

Entä kuinka usein työntekijät jatkossa tulevat toimistolle? Hybridityön yleistyessä tämä on olennainen kysymys ja vaikuttaa suoraan pysäköintitarpeeseen.

”Monet yritykset, joilla on ennen koronaa ollut kiinteitä sopimuspaikkoja ja pysäköintioikeus koko kuukaudelle, ovat siirtyneet pysäköintikohtaiseen laskutukseen. Tämä sopii työntekijöille, jotka käyvät fyysisesti toimistolla vain tiettyinä päivinä. Aika näyttää, kuinka usein jatkossa tullaan konttorille, mutta joustavuutta halutaan nyt selvästi aiempaa enemmän”, Hede sanoo.

Pysäköintiin halutaan tyypillisesti liittää myös muita palveluita. Päivän aikana saa hoidettua esimerkiksi autopesun tai renkaiden vaihdon samassa hallissa.

Rekisterinumeron tunnistus yhdistyy mobiilimaksamiseen

Älykkäät pysäköintiratkaistut yleistyvät nopeasti. Pysäköintilaitosten puomeista ollaan siirtymässä kameratunnistukseen perustuvaan järjestelmään. Mobiilimaksaminen onnistuu nyt myös halleissa.

Esimerkiksi EuroParkin kehittämän Autopay-järjestelmään on kytketty mobiilisovellukset ParkMan ja EasyPark, joilla pysäköinnin voi maksaa.

Järjestelmistä saatavan reaaliaikaisen pysäköintitiedon avulla operaattorit pystyvät paremmin kehittämään pysäköinnin palvelutasoa yhteistyössä kaupungin kanssa.

 

Reaaliaikaisen tiedon avulla pysäköintioperaattorit kehittävät palvelutarjontaa yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa. Kuva: Hannu Peltola.

 

Helsingin kaupunki on parhaillaan laatimassa Helsingin pysäköintipolitiikkaa 2022. Tälle on tarvetta, sillä pysäköintiratkaisut vaikuttavat niin asukkaiden elämänlaatuun kuin elinkeinoelämän kilpailukykyyn ja mahdollistavat liikkumisen potentiaalin täysimääräisen hyödyntämisen.

EuroPark on talkoissa mukana:

”Keskustaan tarvitaan kaikkia kohderyhmiä. Yrityspysäköinti on yhtä tärkeä kuin asukas- ja asiointipysäköinti. Jos me omalta osaltamme pystymme pitämään Helsingin keskustaa elinvoimaisena, niin olemme onnistuneet tehtävässämme”, Hede sanoo.

Lue lisää EuroParkin pysäköintiratkaisuista

Jaa artikkeli: